3/13/2012

Perseteruan Ronaldo-Messi pada satu tahap yang lain

 Cristiano Ronaldo-Lionel Messi terus untuk menentang kemungkinan

Dalam bola sepak, ia selalunya sukar untuk menentukan siapakah pemain yang terhebat sepanjang zaman kerana mereka bermain dalam era yang berbeza.

Puskas, Pele, Cruyff, Maradona dan Zidane - boleh dikatakan lima pemain terhebat sepanjang zaman - semua mengelak antara satu sama lain di puncak kerjaya mereka sendiri, meninggalkan soalan yang ketara kepada yang terbaik.

Dua lagi nama untuk menambah kepada senarai pemain terhebat adalah Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo, tetapi apa yang memisahkan pasangan tersebut dari semua nama-nama lain yang terkenal adalah bahawa kedua-duanya seolah-olah berada dikemuncak kerjaya yang sama.
Tambahan lagi kedua-dua pemain tersebut beraksi dalam liga domestik yang sama - La Liga di Sepanyol.


Mereka bersaing hebat antara satu sama lain, meninggalkan pemain-pemain lain jauh kebelakang dalam carta pemarkahan untuk musim kedua berturut-turut.


Ronaldo berpindah ke Real Madrid pada musim panas tahun 2009, yang mana bersamaan dengan masa ketika Messi mula menjaringkan lebih banyak gol di bawah bimbingan Pep Guardiola di Nou Camp.


Berikutan perpindahan bersejarah Ronaldo dari Manchester United, beliau menduduki tempat ketiga dalam carta pemarkahan pada 26 gol; iaitu lapan di belakang "the wizard" Argentina tatkala gelaran Liga memihak kepada Catalonia.


Pada tahun berikutnya, ia adalah CR7 yang merampas mahkota penjaring terbanyak, mencecah 40 gol berbanding lawannya 31. Walau bagaimanapun, gelaran Liga sekali lagi memihak kepada pasukan Blaugrana itu.

Namun, pada penggal ini, keadaan agak berlainan. Dua gol jaringan terbaru Ronaldo - dalam kemenangan 3 - 2 pada ke atas Real Betis - melonjakkan jumlah jaringan peribadi kepada 32 gol untuk musim ini. Messi bagaimanapun membalas kehebatan Ronaldo dengan menjaringkan kedua-dua gol semasa Barca mengalahkan Racing Santander 2-0, memberikan beliau 30 gol keseluruhan.

Walau bagaimanapun, kejuaraan liga semakin menghampiri Madrid, satu situasi yang jauh berbeza berbanding tahun-tahun sebelum. Dengan jurang berjumlah 10 mata, dan pasukan bimbingan Jose Mourinho yang berada dalam prestasi menakjubkan dengan 11 kemenangan liga berturut-turut, ternyata tiada apa yang boleh menyekat Los Blancos.

Jadi, adakah memenangi Kasut Emas untuk musim kedua berturut-turut serta gelaran liga buat kali pertama dalam tempoh empat tahun di Santiago Bernabeu - membolehkan Ronaldo kembali bersaing dengan Messi.

Kepada ramai pemerhati, jawapannya adalah tidak. Salah satu perbezaan utama antara kedua-dua adalah ciptaan gol. Messi mencipta 10 gol untuk rakan sepasukan pada tahun 2009/10, dan yang mengejutkan 18 musim lalu - pemimpin dalam bahagian ini.

Musim ini, perbezaan di antara pasangan itu berada pada hanya satu assist, walaupun Messi (8) masih mempunyai kelebihan.

Bagi kebanyakan pemerhati sukan dan peminat, gaya permainan Messi yang memisahkan beliau dan Ronaldo.

M.A: walaupun saya penyokong Real Madrid, saya rasa Messi memang lebih hebat dari C.Ronaldo...peace :)

No comments:

Post a Comment